Amish

Op de landwegen van Pennsylvania zijn paard en buggy van de Amish een doodgewoon verschijnsel. Foto: Stella van ZantenĀ©

kaart noordoosten VS - freeworldmaps.net
Noordoosten VS 2016

In 2016 maken we een zeer afwisselende reis door het noordoosten van de Verenigde Staten. We komen in de leefwereld van de Amish, met een mengeling van verwondering en bewondering en bezoeken de stad New York en alle staten van New England. Bij de Niagara watervallen komen we zelfs heel even in Canada.
In al die weken zien we tijdens onze roadtrip veel (uitgestrekt) natuurschoon, bos, rivieren, natuurparken, charmante vissersdorpjes, platteland, berggebied, heuvelachtig landschap, (wereld)steden en het ruige, wonderschone gebied van de Atlantische kust.
New England staat ook bekend om zijn karakteristieke 'covered bridges' (overdekte houten bruggen), de een nog mooier dan de ander. We bekijken er vele en over alle lopen we natuurlijk heen en weer. Ook in de herfst is New England overigens een bezoek waard. Tijdens de 'Indian Summer' kun je je vergapen aan de verkleurende bladeren van de loofbomen. Overal rij je tussen de rode, gele, roestbruine en rode tinten.

staat New York staat Connecticut brievenbussen in VS staat Vermont staat New Hampshire staat Maine staat Ohio staat Pennsylvania

In de staat Massachusetts kunnen de optrekjes van de rijken worden bekeken, iets wat wij overigens niet hebben gedaan, zoals op het eiland Martha's Vineyard en het zuidelijker gelegen Cape Cod. Ook de beroemde Kennedy's hadden hier hun huizen.
Vanuit de stad New York gaan we noordwaarts, langs de machtige Hudson-rivier en door de Catskill Mountains, op weg naar Woodstock in de staat New York. Opvallend is het enorme aantal houten woningen, in alle soorten en maten.
Van daaruit rijden we naar de beroemde universiteit Yale in New Haven (Connecticut). Dan door naar Vermont waar we de scenic road 100 north volgen. Vervolgens toeren we door New Hampshire en rijden we Massachusetts in, op weg naar Boston. Langs de kust gaan we noordwaarts Maine in. Na een bezoek aan het Acadia national park toeren we opnieuw naar de staat New York en bereiken uiteindelijk de Niagara Falls. Tot slot maken we een uitstapje naar Ohio en Pennsylvania, waar we Amish ontmoetten. En last but not least: de stad New York.
De hele reis slapen we in motels. Vooraf is niets geboekt, met uitzondering van de Airbnb in New York City en de huurauto. Alleen voor onze eerste overnachting, iets ten noorden van deze wereldstad, hebben we moeite een (betaalbare) motelkamer te vinden. Onze onderkomens zien er door de bank genomen netjes uit. We betalen tussen de 45 en 110 dollar per kamer per nacht.
Na vijf reizen naar het westen van de VS zijn we voor de eerste keer aan de andere kant. We vliegen naar JFK airport in New York City en huren bij rental cars 'Dollar' een auto.

De reisperiode is van medio mei t/m medio juni 2016.
We rijden 4100 miles ofte wel 6600 km.

vlag verenigde staten
Van deze trip is een reisverslag.
Hiernaast (of hieronder voor mobiel) kunt u gelijk naar een gewenste pagina uit het reisverslag.

In al die weken zien we overal pick-ups, het lijkt de meest voorkomende auto op de Amerikaanse wegen. Van alles wordt ermee vervoerd. Er zijn      foto's   van pick-ups met lading.