Kazinga Channel

Rondreis Oeganda

Bujagali falls Nelson Mandela stadion in Kampala Rothschildgiraffe leeuwin ooievaar visarend Murchison falls pygmeeën oeganda chimpansee ooievaar Ons eerste tripje betreft de kleine Bujagali watervallen. We wandelen wat rond in de mooie, groene omgeving. Daarna gaan we naar Jinja, waar de bron van de Nijl is. Valt op zich niet gek veel aan te zien, maar toch een aparte plek. Hier begint dus deze machtige rivier die door zoveel Afrikaanse landen stroomt.
We kunnen kaarten krijgen voor de interland Oeganda-Ghana. In het Nelson Mandela stadion in Kampala zien we een ongeëvenaard schouwspel. Niet zozeer het voetbal, maar vooral de toeschouwers. Het grote stadion zit bomvol met zwarte mensen, die ALLEMAAL staan, dansen, bewegen, klappen, schreeuwen, zingen en blij zijn. Het is één groot feest. Wij - elf blanken - in een apart vak, kijken onze ogen uit. Dit hebben we nog nooit gezien. Als de wedstrijd is afgelopen stroomt een deel van het publiek het veld op. De overwinning moet samen worden gevierd. Na afloop LOOPT iedereen alle kanten op; deze toeschouwers zijn niet in het bezit van een auto. Ons busje komt amper vooruit, we zijn vrijwel ingesloten door de mensen. We zijn niet bang. Wel de ramen dichtlaten, zegt de chauffeur.
Nationaal park Murchison Falls, het grootste park van Oeganda, biedt ons de Rothschildgiraffes en veel leeuwen.
We maken twee prachtige boottochten: één op de Nijl en één op het Kazinga Channel. Tijdens beide tochten zien we vele nijlpaarden, buffels, krokodillen én ontelbare vogels. Ook zien we de zich weinig vertonende grondneushoornvogel en de shoebill. Op de oevers staan olifanten. Zij zoeken verkoeling bij het water. Ook spotten we de visarend met zijn kenmerkende roep, de zwarte ibis, nijlganzen, ooievaars en nog veel meer.
Aansluitend varen we naar de Murchison Falls. We komen tot vlakbij. Daar stappen we uit en gaan te voet naar de top van de waterval. We zien enkele kadavers van nijlpaarden drijven, die in de woest stromende rivier terecht zijn gekomen.
Op weg naar het hoogtepunt van deze reis: de berggorilla's in Bwindi national park, komen we langs de evenaar. Daar stoppen we natuurlijk even om onszelf te vereeuwigen op deze bijzondere plek. Voor een verslag van de zoektocht naar de berggorilla's in Bwindi national park klik op Bwindi.

Eenmaal in bebost gebied raakt ons busje vast in de modderige, rode aarde. Het regent hier nu eenmaal. Iedereen eruit en duwen maar! Toevalligerwijs komen we tot stilstand naast een vrachtwagen met hetzelfde probleem. Deze heeft al hulp.
In de buurt van Bwindi brengen we een bezoek aan een Pygmeeën-familie. Ongetwijfeld tegen betaling voeren zij bij hun hutten diverse dansen voor ons op. Ook de allerkleinsten doen mee. Het is mooi om te zien, maar ik heb altijd wat moeite met deze "activiteiten-speciaal-voor-de-blanken". Leuk is het verbaasde gezicht van een kind dat een stukje terugkijkt op de filmcamera van één van ons.

In het mooie Queen Elisabeth national park zien we veel buffels, waterbokken en de Uganda cob.
Een ander hoogtepunt: chimpansee tracking in Kibale national park. Het zijn onze eerste chimpansees. We zijn onder de indruk van hun ongelooflijke gekrijs en wild geraas door het struikgewas. Ze slingeren alle kanten op of blijven stilletjes hoog in de boom zitten. Ja, zo is het wel moeilijk ze op de foto te zetten.

Ook maken we een voettocht door het moeras van Bigodi. De lokale bevolking heeft in dit gebied een ecotoerismeproject opgezet. Tijdens de wandeling van enkele uren zien we natuurlijk veel vogels, maar ook de apensoorten colobus-monkey en de red-tailed monkey.
In de boten van de lokale bevolking wordt van alles vervoerd, zoals fietsen en ananassen.

Aan het einde van onze reis gaan we enkele dagen naar Bukasa-eiland, onderdeel van de Ssese eilanden in het Victoriameer. Sterke mannen tillen onze groep naar de boot. De blanken zijn bevattelijk voor de in het water aanwezige wormziekte bilharzia. Op Bukasa blijven we een aantal dagen, we wandelen wat rond en kijken vogels. Ook brengen we een bezoek aan de plaatselijke school.