Letland - Riga en strand

skyline Riga

De oude stad van Riga achter de brug over de Daugava-rivier.
Foto: Stella van Zanten©

Bij Ainazi passeren we de grens met Letland. We zakken langs de kust naar beneden. Ook aan deze kant van Letland zijn niet echt veel campings te vinden. Camping Apalkalns (vlakbij Césis) is ons aangeraden, omdat-ie zo netjes zou zijn. Het ziet er inderdaad allemaal verzorgd uit. De plekken zijn verhard en voorzien van een houten zitbank met tafel. Het uitzicht op het Raiskums-meer is mooi. Vlak voordat de regen komt, zien we prachtige luchten. De honden zwemmen in het meer. Pas daarna lezen we dat dat helemaal niet had gemogen. Alleen voor badgasten. Ons plan is de volgende dag Césis te bekijken, maar het regent pijpestelen. Doordat we deze reis al veel nattigheid hebben gehad, zijn we het binnen zitten een beetje zat. We rijden door naar Riga.
Om de citycamping te bereiken, moeten we een groot deel van de stad door. Zo veel drukte hebben we nog niet meegemaakt. We zien gelijk de grandeur van deze stad: prachtige panden en geweldige architectuur.

Oude centrum van Riga

De camping ligt ideaal, een half uurtje lopen en we staan in het oude deel van Riga. Zoals meestal in grote steden gaan we vroeg in de ochtend. Op de brug over de Dvina-rivier (Daugava), die de camping van de oude stad scheidt, is het evengoed al filerijden. De cruiseschepen kunnen direct vanuit de Oostzee tot vlak bij de brug komen en daar aanmeren. Even de weg over en een hele stoet toeristen stroomt Riga in. We zijn onder de indruk van het gezellige centrum, de rijke versieringen aan de gevels en de relaxte sfeer. Het is goed toeven in de hoofdstad van Letland.
Uren lopen we door de oude en nauwe straatjes en overal zien we prachtige panden. Een beetje uit het centrum is het veel rustiger en horen we de klakgeluiden van hakken weerkaatsen tegen de gevels. We maken een grote ronde en keren terug langs de rivier.

Strand met zeedennen vanaf Riga naar Kolka
De roze gekleurde bijgebouwen van de mõis (muïza) Ivande in Kuldïga
Vervallen woonblokken uit de Sovjettijd in Karosta
Sint-Nicolaaskathedraal in Karosta

Over de P128 gaan we in westelijke richting naar Kolka. De weg ligt vlak langs de Golf van Riga. De zee kunnen we jammer genoeg niet zien omdat er constant een strook zeedennen tussen ons en het water is. Maar er zijn diverse plekken waar we kunnen stoppen en naar de zee kunnen lopen. Dat doen we en opnieuw verbazen we ons over de stille stranden. De honden kunnen overal rennen, niemand heeft er last van.
We gaan niet helemaal tot Kolka. Voor die tijd verlaten we de kustweg om het binnenland in te rijden. We komen door enkele plaatsjes, zoals Kandava, Sabile en Ivande. In Kandava overnachten we als enige op een bosrijke camping vlak langs de weg. Het toilet is 's nachts dicht en gaat de volgende ochtend om 07.20u open. In Sabile liggen de noordelijkste wijnvelden van Europa.
In Kuldïga bezoeken we de mõis (muïza) Ivande. Het oorspronkelijke landhuis is gerenoveerd en tot jeugdherberg getransformeerd. Het witte pand doet een beetje klinisch aan. Wij vinden de opstallen er omheen veel en veel mooier, zoals het grote, roze pand. Daar straalt een onmiskenbare charme vanaf.
Vlak voor de havenstad Liepäja komen we door de buitenwijk Karosta. In Sovjettijd was dit een marinebasis. De vervallen woonblokken voor het personeel staan er nog. Als een relikwie uit vervlogen tijden. Vele straten lang ademt de wijk troosteloosheid en verval. Niemand die er iets mee doet. Sinister gezicht.
De enorme Sint-Nicolaaskathedraal is helaas onder restauratie. Maar de prachtige gouden koepels blinken in de zon.

Het 500m lange pad door het bos naar de Oostzee
Duinen met zicht op de Oostzee

Enkele kilometers ten zuiden van Liepäja ligt de rustige camping Gaili. Prachtig gelegen in het bos en de andere helft in het open veld. Er loopt een pad van circa 500m door het bos naar de zee. En daar opent de Oostzee zich voor je neus. Wij besluiten tot een korte vakantie aan zee.